Sellise thanka tõin seekord Nepaalist kaasa. Eluratas ehk bhavachakra. Bhaktapuri kunstniku Madhu Krishna Chitrakari töö. Leidsin selle ta ateljeest suure paki valmis piltide hulgast. Seal oli mitmeid elurattaid, aga see meeldis mulle kõige rohkem. Nagu ikka on keskel kolm looma - siga (teadmatus), lind (tuvi - kiindumus), madu (vihkamine). Need on kolm peamist meelemürki. Selle ümber ringis ühel pool heledal taustal positiivsed teod, mis viivad taassünnile kõrgemates sfäärides, tumedal taustal allapoole viivad negatiivsed toimingud. Selle ümber suures ringis kuus olemise sfääri. Ülal keskel jumalate maailm. Jumalad on enese elu ja olemisega nii rahul, et ei viitsi ennast täiustada ega Dharmat praktiseerida. Sellest ilmast viib taassünd ainult madalamale. Jumalate ilmast paremal on pooljumalad, kes kadestavad jumalate head elu ja sõdivad nendega. Ka sellest ilmast viib tee ainult alla. Edasi tulevad juba alumised ilmad, kõigepealt näljaste vaimude (preetade) ilm. Need on õnnetud olendid, kes kannatavad hirmsa nälja ja janu käes, aga kuna nei pole keha, ei saa nad süüa ega juua. Ja loomulikult pole neil võimalik Dharmat praktiseerida. Päris all on mitmesugused põrgud, kaasa arvatud kuum põrgu, kus viibijad kannatavad suuri piinu. Ka neil pole aega ega võimalust ennast täiustada. Edasi kellaosuti liikumise suunas tuleb loomade sfäär. Loomad võivad küll mõnikord üsna hästi elada (lemmikloomad näiteks), kuid nad on rumalad ega suuda Õpetust vastu võtta. Metsloomade elu on pidev võitlus ellujäämise nimel. Söö ise või lase ennast süüa. Ja edasi tuleb inimeste ilm. Inimesed on kõigist teistest paremas seisus, kuna nad on õppimisvõimelised, suudavad ennast täiustada, saavad Dharmat praktiseerida ja selle kaudu samsarast väljuda.
Välimises ringis kujutavad sümbolid kahteteist elusolendeid samsaras hoidvat põhjuslikku lüli. Kellaosuti suunas liikudes on need järgmised. 1) Teadmatus (teadvus, mis kujutleb, et eksistents on püsiv). Seda sümboliseerib pime, kes ei näe, kuhu ta läheb. 2) Mitmesugused tegevused ehk karma. Teadmatus sünnitab mitmesuguseid tegevusi. Seda sümboliseerib savipotte vorpiv mees. 3) Teadvus. Mitmesugused tegevused sünnitavad teadvuse. Seda kujutatakse puuvilja käes hoidva ahvi abil. 4) Nimi ja vorm. Mentaalsed ja füüsilised osised. Teadvus sünnitab nime ja vormi. Seda sümboliseerib mees sõudepaadis. Paat on vorm, mees selles aga tunded, vahetegemisvõime, liigitamist võimaldavad faktorid ja teadvus. Madhu Krishna thankal on paadis kujutatud kahte inimest, ilmselt meest ja naist. 5) Kuus meeltesfääri. Nimi ja vorm genereerivad kuus meeltesfääri. Seda kujutatakse tühja maja abil. 6) Kuus meeltesfääri põhjustavad kontakti. Seda kujutatakse vahekorras oleva mehe ja naisena. 7) Tunded. Vahekord sünnitab tunded. Seda sümboliseerib mees noolega silmas. Ta kannatab mingi objektiga vahekorras olemise pärast. Madhu Krishna pildil kujutatakse selle asemel lihtsalt jõe ääres kurvalt istuvat inimest. 8) Iha. Tunded sünnitavad iha. Seda näitab veini rüüpav mees. 9) Ahnus (ahmimine, haaramine). Iha tekitab ahnuse. Seda sümboliseerib puu otsast vilja võttev ahv. Kui ta on üht vilja proovinud, tahab ta veel ja veel. Ka siin on Madhu Krishnal erinevus - ahvi asemel on ülik. 10) Eksistents. Keha järele haaramine sünnitab eksistentsi. Seda kujutab rase naine. Eksistents on täielikult realiseerunud karma. 11) Sünd. Eksistents põhjustab sünni. Seda sümboliseerib sünnitaja. 12) Vananemine ja surm. Sünd toob kaasa vananemise ja surma. Seda kujutab kepi najal kõndiv ja laipa kandev vana mees. Surm lõpetab elu ja ring algab uuesti. Kogu eluratas om surnute jumala Yama kihvade ja küüniste vahel, mis sümboliseerib surma ja kannatamise võimu samsara üle.
Välimises ringis kujutavad sümbolid kahteteist elusolendeid samsaras hoidvat põhjuslikku lüli. Kellaosuti suunas liikudes on need järgmised. 1) Teadmatus (teadvus, mis kujutleb, et eksistents on püsiv). Seda sümboliseerib pime, kes ei näe, kuhu ta läheb. 2) Mitmesugused tegevused ehk karma. Teadmatus sünnitab mitmesuguseid tegevusi. Seda sümboliseerib savipotte vorpiv mees. 3) Teadvus. Mitmesugused tegevused sünnitavad teadvuse. Seda kujutatakse puuvilja käes hoidva ahvi abil. 4) Nimi ja vorm. Mentaalsed ja füüsilised osised. Teadvus sünnitab nime ja vormi. Seda sümboliseerib mees sõudepaadis. Paat on vorm, mees selles aga tunded, vahetegemisvõime, liigitamist võimaldavad faktorid ja teadvus. Madhu Krishna thankal on paadis kujutatud kahte inimest, ilmselt meest ja naist. 5) Kuus meeltesfääri. Nimi ja vorm genereerivad kuus meeltesfääri. Seda kujutatakse tühja maja abil. 6) Kuus meeltesfääri põhjustavad kontakti. Seda kujutatakse vahekorras oleva mehe ja naisena. 7) Tunded. Vahekord sünnitab tunded. Seda sümboliseerib mees noolega silmas. Ta kannatab mingi objektiga vahekorras olemise pärast. Madhu Krishna pildil kujutatakse selle asemel lihtsalt jõe ääres kurvalt istuvat inimest. 8) Iha. Tunded sünnitavad iha. Seda näitab veini rüüpav mees. 9) Ahnus (ahmimine, haaramine). Iha tekitab ahnuse. Seda sümboliseerib puu otsast vilja võttev ahv. Kui ta on üht vilja proovinud, tahab ta veel ja veel. Ka siin on Madhu Krishnal erinevus - ahvi asemel on ülik. 10) Eksistents. Keha järele haaramine sünnitab eksistentsi. Seda kujutab rase naine. Eksistents on täielikult realiseerunud karma. 11) Sünd. Eksistents põhjustab sünni. Seda sümboliseerib sünnitaja. 12) Vananemine ja surm. Sünd toob kaasa vananemise ja surma. Seda kujutab kepi najal kõndiv ja laipa kandev vana mees. Surm lõpetab elu ja ring algab uuesti. Kogu eluratas om surnute jumala Yama kihvade ja küüniste vahel, mis sümboliseerib surma ja kannatamise võimu samsara üle.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar