esmaspäev, 30. märts 2009

Ravibuddha Maailmafilmi festivalil





Mitmete kiirete tegemiste vahel üritasin silma peal hoida sellel, kuidas Lhodak Gaden Dhonnyilingi kloostri mungad Ravibuddha mandalat loovad. Teisipäeval, kui selle tööga algust tehti, polnud mul pildimasinat kaasas, seepärast jäi algusrituaal jäädvustamata. Eesti Rahva Muuseumi näitusemaja teise korruse suurest saalist oli kujundatud budistlik pühamu koos altari ja tankadega (kesksel kohal muidugi Ravibuddha ise). Lae all rippusid palvelipud, otsaseina kattis suur Potala palee pilt. Kui parajasti ei palvetatud, oli saali tagaosas avatud lett, kust võis osta tiibeti särke, t-särke, salle, kotte, palvehelmeid, ehteid, palvelippe ja muud taolist kraami. Neljapäeval hakkas mandala keskosa juba valmis saama. Mungad, maskid näo ees, joonistasid neljandasse ringi viimaseid õpetuse kaitsjate ja valvurite sümboleid. Kui alustamist vaatas oma kolmkümmend inimest, siis neljapäeval jälgis munkade tegevust või mediteeris patjadel istudes vaid mõni üksik huviline.





Pühapäeval aga üllatas mind tohutu rahvahulk, mis oli kogunenud guru puudžat ja mandala kokkupühkimist jälgima. Vaevu mahtusid kõik soovijad näitusesaali ära. Kohal oli hulk fotograafe ja televisiooni uudistekaamera. Mõtlesin, kas tõesti meelitab millegi hävitamine tänapäeval kordades rohkem rahvast kokku kui loomine, siis aga lohutasin ennast mõttega, et süüdi on pühapäev.





Mandala ise oli oma ilus kõigile vaadata. Tore, et Eesti-Tiibeti Kultuuriselts jagas ka informatsiooni selle tähenduse kohta. Tsiteerin nende infolehte: "Ravibuda mandala keskosas paiknevad kontsentriliste ringidena neli kihti. Kõige keskel on Ravibuda troon, kus Ravibudat sümboliseerib Ravisuutra ehk ravitarkusi kirjeldav pühakiri. Teise kihina selle ümber painevad kroonlehtedena kaheksa koda, kus asuvad kaheksa sekundaarset ravibuda, kes on Ravibuda spetsiifiliste omaduste ja erineva nahavärviga manifestatsioonid. Neid kujutavad anumad raviainetega. Kolmanda kihina nende ümber asuvad bodhisattvad, virgumisteel kaugele jõudnud olendid, kes kuulavad ja järgivad Ravibuda õpetusi ning keda mandala diagrammil kujutavad mitmesugused heaendelised sümbolid. Neljanda kihi moodustavad samuti sümbolite abil kujutatud õpetuse kaitsjad ja valvurid. Sisemisi ringe ümbritseb neljakandiline müür, müürilõikude keskel asuvad nelja ilmakaarde avanevad väravad. Mandala keskel paiknev troon on vaatega ida suunas..."





Nii palju, kui mina aru saan, peaks ida olema mandalal tähistatud punase värviga.
Pärast seda, kui rahval oli lastud pilti viimast korda imetleda, alustasid mungad selle kokkupühkimise rituaali. Muu püha teksti hulgas kostis korduvalt Ravibuddha mantra "tajataa om bekandze bekandze mahabekandze bekandze radza samudgate sooha". Siis panid mungad oma kollased mütsid pähe ja pasunapuhujad ning munkade juht sooritasid mitu ringi ümber mantra (muidugi päripäeva).





Mantra kokkupühkimist alustati lõunasuunast, järgmine joon tõmmati idast. Pärast peamisi ilmakaari järgnesid diagonaalid. Seejärel pühiti liiv keskele kokku juba pintsli abil.





Et rahvast oli kogunenud väga palju, jagati suurem osa liivast kohapeal inimeste vahel ära, jõkke puistamiseks seda palju üle ei jäänud. Rahvale kilekotikestesse pakitud mandalaliiva hulka segati enne veel valget liiva, mis oli õnnistatud dalai-laama, karmapa ja veel kahe koolkonna (üks neist drikung kagju) pealaamade poolt. Hoolimata paljudest tahtjatest möödus liiva jagamine rahulikult. Seejärel tänasid mungad vastuvõtjaid, majutajaid, söötjaid jne. Väljas oli külm ja vastik ilm. Hommikune lörtsisadu asendus vihmaga, kuid mungad paistsid olema karastunud mehed - täpselt samamoodi, nagu nad olid olnud umbses ja kuumas näitusesaalis, astusid nad vihma kätte ja marssisid läbi linna Emajõe äärde.





Minul oli tükk tegemist pildistamisega. Vihm sundis kasutama varjukiga varustatud teleobjektiivi, kuid halvad valgustingimused ei lubanud heade tulemuste saavutamiseks vajalikku säriaega ja ava kasutada. Nii tuligi suur hulk pilte udused kas selle tõttu, et olin ise kätt väristanud või siis seepärast, et pildistatav jõudis võtte ajal liikuda.





Kaarsillalt puistati see osa liivast, mis veel alles oli, Emajõkke, et Ravibuddha õnnistus võiks kanduda kõikideni.






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar